گوناگون

نگاهی به بزرگترین و نفیس ترین فرش های ایرانی در جهان + تصاویر

نگاهی به بزرگترین و نفیس ترین فرش های ایرانی در جهان + تصاویر

صنعت فرش کشور میراث فرهنگی ایران است که بازتاب قرن‌ها مهارت و هنر صنعتگران داخلی به شمار می آید. این صنعت همچنان بازارهای داخلی و بین المللی را مجذوب خود می کند و طرفداران بیشماری در سراسر جهان دارد.

به گزارش پارسینه، وقتی به بزرگ‌ترین و نفیس ترین فرش های ایرانی در جهان فکر می‌کنید، تصور می‌کنید چقدر بزرگ باشند؟تصورش سخت است اما بزرگترین فرش جهان به اندازه یک زمین فوتبال است. فرشی که این رکورد چشمگیر را به خود اختصاص داده است، ۱۳۳ متر طول، ۴۱ متر عرض و مساحت کلی برابر با ۵۴۵۳ متر مربع دارد که این البته کمی بزرگتر از یک زمین فوتبال است.

این فرش عظیم نمازخانه مرکزی مسجد تاریخی شیخ زاید در امارات متحده عربی را مزین کرده است. جالب است بدانید سفارش فرش حتی قبل از اتمام مسجد انجام شده است.این فرش توسط علی خلیق، هنرمند نامدار ایرانی طراحی شده و توسط حدود ۱۲۰۰ بافنده از سه روستای مختلف از اطراف مشهد، انجام شده است. بیشتر بافندگان، زنان بافنده باتجربه در محدوده سنی ۱۶ تا ۶۰ سال بودند.

largest-rug-in-the-world-on-display-tehran-iran-nazmiyal

بافت فرش در مارس ۲۰۰۶ آغاز شد و حدود یک سال و نیم طول کشید تا کل فرش را تکمیل کنند.تعداد کل گره های این فرش ۲.۲ میلیارد گره است و برای بافت این شاهکار ۳۸ تن پشم و پنبه استفاده شده است.مقداری از پشم ها از خود ایران و بقیه پشم ها از نیوزلند تهیه می شد. پس از تکمیل تک تک قطعات، ۹ قطعه فرش به همراه استادهای بافت فرش به ابوظبی فرستاده شدند که وظیفه دوختن قطعات به یکدیگر را بر عهده داشتند تا فرش عظیمی را ایجاد کنند که نمازخانه را زیبا می کرد.

اگرچه این فرش برای فروش نیست، اما ارزش این فرش کمی بیش از ۸ میلیون دلار است.زمینه فرش از بیش از هزار گل تشکیل شده است. این نقوش گل با نقوش متعددی احاطه شده اند و در حدود بیست و پنج رنگ مختلف در فرش به کار رفته است.

ایده استفاده از انواع مختلف نقوش در رنگ های مختلف عمدی بود. برای این که فرش رنگارنگ به نظر برسد تا آثار هنری پیچیده و مجسمه سازی سقف مسجد را منعکس کند. ترکیب رنگ ها با دقت انتخاب شده است تا بازتابی دقیق ایجاد کند.

arial-view-largest-rug-in-the-world-nazmiyal

رنگ های انتخاب شده شامل شش سایه کرم، پنج سایه آبی، چهار سایه قرمز و چهار سایه سبز به اضافه شش رنگ متنوع دیگر بود.بیش از شش ماه طول کشید تا طرح و رنگ‌های فرش بررسی و نهایی شوند. این فرش زیبا روزانه تقریباً ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

دومین فرش بزرگ ایرانی

قبل از راه‌اندازی فرش مسجد ابوظبی، رکورد بزرگ‌ترین فرش جهان در مسجدی در مسقط، عمان، متعلق به ایران بود.

این فرش ۵۰۰۰ متر مربع مساحت و ۲۲ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض آن ۷۰ متر در ۶۰ متر است. این فرش به دستور دیوان دربار سلطنتی عمان ساخته شد که به دنبال فرشی بود که تمام نمازخانه اصلی مسجد جامع سلطان قابوس در مسقط را بپوشاند.

LargestCarpet-600x412

این فرش در سال ۱۹۹۶ سفارش داده شد و ۶۰۰ بافنده روی آن کار کردند. چهار سال بعد در دسامبر ۲۰۰۰ تکمیل شد و به مسقط ارسال شد.

نصب قالی و اتصال قسمت های مختلف آن چهار ماه دیگر به طول انجامید و سرانجام در فروردین ۱۳۸۰ تکمیل و نصب شد.این قالی زیبا از طرح سقف مسجدی در اصفهان، الهام گرفته شده است. با این حال، طرح روی فرش، مدل دقیق سقف نیست. تنظیمات خاصی وجود داشت که باید با در نظر گرفتن سطح وسیع فرش انجام می شد.نقوش کوچک‌تر در مرکز چیده شده‌اند و نقوش بزرگ‌تر به بیرون تابیده می‌شوند، به طوری که شبیه گنبدی مقعر به نظر می‌رسد. این در واقع گنبد داخلی مسجد جامع را منعکس می کرد، بنابراین وقتی فرش در زیر گنبد قرار می گرفت، تقریباً مانند انعکاسی از یکدیگر به نظر می رسید.این فرش زیبای پارسی، ۱.۷ میلیارد گره دارد.

این فرش با تلفیقی زیبا از سنت های طراحی کاشان، اصفهان و تبریز، جلوه ای واقعی از هنر دیرینه قالی بافی ایرانی به شمار می رود. ۲۸ رنگ مختلف در سایه های مختلف برای برجسته کردن عناصر، استفاده شده است. بیشتر رنگ ها از رنگ های گیاهی سنتی به دست آمده است.از ابتدا تا انتها طیف گسترده ای از تکنیک ها و فرآیندهای ابتکاری برای طراحی، بافت و نصب فرش در محل مورد استفاده قرار گرفت.

سومین فرش بزرگ ایرانی

سومین قالی بزرگ به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع برای مسجد امین در مسقط عمان راه اندازی شد. ۴۰۰ بافنده حدود ۱۶ ماه کار کردند تا فرش را تکمیل کنند.

با تراکم ۴۰ گره در هر سانتی متر مربع، فرش حاوی بیش از یک میلیارد گره است.این فرش یکی از نفیس‌ترین فرش‌های بزرگ ‌پارچه به شمار می‌رود که تاکنون در دنیا بافته شده است. طرح این فرش نیز تلفیقی از نقوش فرش اصفهان و مشهد است که تنها ۸ تا ۹ ماه کار بر روی طراحی آن انجام شده است.

3rd-bigest-carpet

این فرش که ۱۱هزار و ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ارزش آن چهار میلیون و ۷۳۷ هزار دلار تعیین شده است، این فرش با گلهای ابریشمی و چله نخ پنبه شامل پنج قطعه است که در مجموع یک تخته فرش را تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد