گوناگون

جزئیاتی از نامه ایروانی به شورای امنیت در پی حمله امشب ایران به اسرائیل

جزئیاتی از نامه ایروانی به شورای امنیت در پی حمله امشب ایران به اسرائیل

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد: برخلاف رژیم صهیونیستی، ایران تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده است.

به گزارش پارسینه، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پی پاسخ موشکی تهران به اسرائیل با بیان اینکه «این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی» صورت گرفت، هشدار داد: در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود و هیچ تردیدی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین در تهران در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ که مهمان رسمی دولت ایران بود، مجروحیت سفیر ایران در لبنان در اثر هدف‌قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ با انفجار پیجرها، و ترور دبیرکل حزب‌الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۴, A/۷۹/۳۵۹-S/۲۰۲۴/۶۸۴, S/۲۰۲۴/۷۰۱) انجام شد.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: برخلاف رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و قتل‌عام می‌داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده است.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود هشدار می‌دهد. ایران کاملاً آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات دفاعی بیشتری برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور انجام دهد. در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود. در این زمینه، ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.

متن کامل نامه امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون پاسخ مشروع و قانونی جمهوری اسلامی ایران به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در اول اکتبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و پاسکال کریسین برسویل، رئیس (دوره ای ) شورای امنیت سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

 
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم

عالیجناب،

پیرو دستور دولت متبوعم و متعاقب مکاتبه مورخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۴)، مایلم به جنابعالی و اعضای محترم شورای امنیت اطلاع دهم که عصر روز سه‌شنبه، ۱ اکتبر ۲۰۲۴ (به وقت محلی)، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از حملات موشکی را علیه اهداف نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل انجام دادند.

این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین در تهران در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ که مهمان رسمی دولت ایران بود، مجروحیت سفیر ایران در لبنان در اثر هدف‌قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ با انفجار پیجرها، و ترور دبیرکل حزب‌الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۴, A/۷۹/۳۵۹-S/۲۰۲۴/۶۸۴, S/۲۰۲۴/۷۰۱) انجام شد.

برخلاف رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و قتل‌عام می‌داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده است.

مایه تأسف است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظیفه اساسی و ذاتی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده است. عدم اقدام شورای امنیت به رژیم اسرائیل اجازه داده است که به‌طور آشکار تمامی خطوط قرمز را نقض کند و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی را زیر پا بگذارد. این ناکامی، جمهوری اسلامی ایران را وادار کرده تا به حقوق قانونی خود طبق حقوق بین‌الملل عمل کرده و اقداماتی قانونی در دفاع از امنیت ملی و منافع حیاتی خود انجام دهد.

شایان ذکر است که استناد جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع، پس از یک دوره طولانی خویشتن‌داری، بیانگر رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ درست در زمانی که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر آپارتاید صهیونیستی علیه مردم فلسطین و همچنین تجاوزات نظامی مکرر آن علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود هشدار می‌دهد. ایران کاملاً آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات دفاعی بیشتری برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور انجام دهد. در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود. در این زمینه، ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از شورای امنیت درخواست می‌کند که فوراً و قاطعانه برای متوقف کردن تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن علیه لبنان، غزه و سوریه اقدام کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کند.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.

فرصت را مغتنم شمرده، احترامات فائقه را تجدید می‌نماید.

امیر سعید ایروانی

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد