گوناگون

با جانشین سیدحسن نصرالله آشنا شوید؛نعیم یا هاشم؟

با جانشین سیدحسن نصرالله آشنا شوید؛نعیم یا هاشم؟

پس از ترور سید مقاومت تمام نگاه ها به سمت شخصی است که جایگزین شهید نصرالله خواهد بود.

به گزارش پارسینه به نقل از اقتصاد ایران، پس از ترور سید مقاومت تمام نگاه ها به سمت شخصی است که جایگزین شهید نصرالله خواهد بود.

مردی که هرگز در سایه نیست

هاشم صفی‌الدین، متولد ۱۹۶۴ در دیر قانون النهر، جنوب لبنان، یکی از روحانیون برجسته شیعه لبنانی و یک مقام ارشد در حزب‌الله است. صفی‌الدین که از خانواده‌ای محترم شیعه می‌آید، پسرخاله حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله است. او به‌طور گسترده به‌عنوان نفر دوم در این سازمان شناخته می‌شود. برادرش، عبدالله صفی‌الدین، به‌عنوان نماینده حزب‌الله در ایران خدمت می‌کند.

در حالی که نایب‌رئیس حزب‌الله، نعیم قاسم، به‌طور خودکار پس از شهادت نصرالله رهبری حزب‌الله را بر عهده می‌گیرد، شورای شوری باید برای انتخاب دبیرکل جدید تشکیل جلسه دهد.

تحصیلات در ایران

تحصیلات صفی‌الدین در حوزه‌های علمی نجف، عراق، و قم، ایران، بوده است. او در کنار نصرالله تحصیل کرد و سپس در سال ۱۹۹۴ به لبنان فراخوانده شد. او به سرعت در حزب‌الله ترقی کرد و در سال ۱۹۹۵ به عضویت مجلس شورای حزب‌الله، بالاترین نهاد تصمیم‌گیری این گروه، درآمد. به‌زودی پس از آن، او به‌عنوان رئیس شورای جهاد منصوب شد و نفوذ خود را بر عملیات نظامی و استراتژیک حزب‌الله تثبیت کرد.

بر خلاف نصرالله  صفی‌الدین در رویدادهای سیاسی و مذهبی اخیر به‌طور علنی ظاهر شده است.

به‌عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، هاشم صفی‌الدین بر ابتکارات گسترده سیاسی، اجتماعی و آموزشی این سازمان نظارت می‌کند و او را به شخصیتی محوری در شکل‌دهی به فعالیت‌های غیرنظامی حزب‌الله تبدیل کرده است.

موقعیت او همچنین وی را در میان سه رهبر برتر حزب‌الله، در کنار نصرالله و نعیم قاسم قرار می‌دهد. صفی‌الدین به‌عنوان جانشین احتمالی نصرالله در نظر گرفته شده است و از سال ۲۰۰۶، زمانی که گزارش شد ایران او را به‌عنوان رهبر آینده احتمالی این سازمان مطرح کرده است، گمانه‌زنی‌ها در مورد این نقش شدت گرفته است.

اهمیت صفی‌الدین در حزب‌الله فراتر از نقش‌های سیاسی او است. او یکی از شش روحانی است که در شورای شوری، بالاترین نهاد مشورتی حزب‌الله، خدمت می‌کند و در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان رئیس شورای اجرایی انتخاب شد.

نفوذ او به عملیات نظامی حزب‌الله نیز گسترش یافته است، زیرا در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان فرمانده نظامی جنوب لبنان منصوب شد؛ منطقه‌ای کلیدی در درگیری طولانی‌مدت حزب‌الله با اسرائیل.

جانشین سیدحسن نصرالله

در سطح بین‌المللی، هاشم صفی‌الدین مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷، وزارت امور خارجه ایالات متحده او را به‌عنوان تروریست جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده معرفی کرد و به دخالت عمیق او در عملیات حزب‌الله و نقش او در برنامه‌ریزی حملات علیه اهداف اسرائیلی و غربی اشاره کرد.

علاوه بر تلاش‌های سیاسی و نظامی خود، صفی‌الدین با یک چهره برجسته دیگر در ژئوپلیتیک خاورمیانه نیز ارتباط دارد.

در ژوئن ۲۰۲۰، پسر او، سید رضا هاشم صفی‌الدین، با زینب سلیمانی، دختر شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس ایران ازدواج کرد، که این ازدواج روابط خانوادگی میان رهبری حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) را تقویت کرد.

این مرد نعمت حزب الله است

شهادت دبیرکل حزب‌الله، حسن نصرالله، خلأی درون جنبشی ایجاد می‌کند که بسیاری از رهبران آن پیش از این در نتیجه ماه‌ها ترور توسط اسرائیل از بین رفته‌اند.

اما شهادت نصرالله در عصر روز جمعه، طی یک حمله گسترده اسرائیل به جنوب بیروت، تنها از دست دادن یک رهبر نیست، بلکه از دست دادن فردی است که در چشم حامیانش و منطقه وسیع‌تر، تجسم جنبش شیعیان لبنان بود.

نعیم مرد ۷۱ ساله معاون دبیرکل حزب‌الله است و اغلب به‌عنوان “شماره دو” این جنبش شناخته می‌شود.او در روستای کفارکیلا در استان نبطیه، واقع در جنوب لبنان، متولد شد. این روستا به‌ویژه از اکتبر گذشته تاکنون، شاهد حملات بسیاری از سوی اسرائیل بوده است.

قاسم سابقه طولانی در فعالیت‌های سیاسی شیعه دارد. در دهه ۱۹۷۰، او به جنبش محرومان امام موسی صدر پیوست که در نهایت بخشی از جنبش امل، گروه شیعه‌ای در لبنان، شد. او بعدها از امل جدا شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به تأسیس حزب‌الله کمک کرد و به یکی از علمای دینی پایه‌گذار این گروه تبدیل شد.

یکی از استادان دینی قاسم، آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله بود که مورد احترام گسترده قرار داشت. خود قاسم نیز دهه‌ها در بیروت کلاس‌های دینی تدریس کرده است.

ماهیت پنهان‌کارانه گروهی مانند حزب‌الله باعث می‌شود که همه نقش‌های قاسم در این سازمان به‌صورت عمومی شناخته‌شده نباشد. اما در مقطعی، او بخشی از شبکه آموزشی حزب‌الله را نظارت می‌کرد و همچنین در نظارت بر فعالیت‌های پارلمانی این گروه مشارکت داشته است.

قاسم در سال ۱۹۹۱، به‌عنوان معاون دبیرکل انتخاب شد، در زمان دبیرکلی عباس الموسوی که او نیز توسط اسرائیل ترور شد.

او در طول سال‌ها نقش مهمی در مواجهه با عموم در حزب‌الله ایفا کرده است و همچنین عضو شورای شوری این گروه است.

او به‌طور مشهور کتابی به نام «حزب‌الله، داستان از درون» را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد که به چندین زبان ترجمه شده است.

نویسنده: مجید سلطانی

3

1

2

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد