بوق زدن را متوقف کنید! | روانشناسی امروز
پس از یک روز طولانی در محل کار – یا حتی یک روز طولانی تر با بچه ها – ممکن است برای بسیاری وسوسه انگیز باشد که با بوق ماشین، ناامیدی را از رانندگان یا عابران پیاده رها کنند. اما بوق زدن ایده بدی است مگر اینکه کاملا ضروری باشد.
به گزارش پارسینه، بوق زدن ایده بدی است مگر اینکه کاملا ضروری باشد. سطوح آلودگی صوتی و ناراحتی عابران پیاده دلایل خوبی برای خاموش کردن بوق هستند. در واقع، نگرانیها در مورد بوق زدن در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است، و مخالفان این عمل برای آموزش بیشتر و مقررات رانندگان تلاش میکنند.
ابزار سوء استفاده
دلایل خوبی برای بوق زدن وجود دارد. دلایلی که با هدف اصلی این ابزار مطابقت دارد – به اختراع بوق ماشین در سال ۱۹۰۸ بازمی گردد.
محققان کرهای در مطالعهای که در مجله منتشر شد، نوشتند: «این بوق ابتدا در وسایل نقلیه برای هشدار دادن به دیگران در مورد خطر و جلوگیری از موقعیتهای خطرناک هنگام رانندگی نصب شده بود. مجله مهندسی مکانیک.
به گفته کارشناسان، احتمالاً این تنها دلیل خوب برای بوق زدن باقی می ماند و رانندگانی که تمایلی به استفاده از بوق ندارند، این دلیل را در نظر دارند. اما، همه رانندگان در تمایل خود به دور زدن بوق عاقلانه عمل نمی کنند.
دلیل دیگر برای بوق زدن، ابراز قدردانی است، اگرچه این رفتار نادر است. در عوض، اکثر رانندگان کنترل خود را از دست می دهند و بوق می زنند.
بوق زدن پرخاشگرانه ماهیت رفتاری دارد و می توان آن را به انواع عوامل استرس زا ردیابی کرد. یک مطالعه کلاسیک منتشر شده در محیط و رفتار دریافتند که با افزایش دمای محیط، میزان بوق زدن نیز افزایش می یابد. قابل پیش بینی بود که رانندگان بدون تهویه مطبوع که با شیشه های پایین رانندگی می کردند بیشترین احتمال بوق زدن را داشتند. شایان ذکر است، این مطالعه در یک آب و هوای گرم انجام شد: فونیکس.
منبع: iStock / Artfoliphoto
افسردگی و بیشتر
یکی از مشکلات اصلی بوق زدن این است که به آلودگی صوتی، همراه با سایر صداهای مخل ترافیک، از جمله ماشین آلات مورد استفاده در جاده ها کمک می کند. یک مطالعه آلمانی مبتنی بر جمعیت نشان داد که چنین سر و صدای ترافیک مسکونی می تواند خطر ابتلا به علائم افسردگی شدید را تا ۲۹ درصد در بزرگسالانی که در معرض ≥۵۵ دسی بل چنین سر و صدایی قرار دارند در مقایسه با افرادی که در معرض کمتر از ۵۵ دسی بل قرار دارند، افزایش دهد. علائم افسردگی در کسانی که سطح تحصیلات پایین تر و بی خوابی داشتند در ابتدا بیشتر بود.
حتی نگرانکنندهتر، عابران پیاده – که اغلب قربانی عصبانیت یک راننده خشمگین میشوند – بهویژه از بوق زدن ناراحت میشوند. به یاد داشته باشید که عابران پیاده و دوچرخه سواران هنگام عبور و مرور یا در خیابان فاقد موانعی از دنیای بیرون هستند و بنابراین به ویژه آسیب پذیر هستند.
“مشخص شد که بسیاری از عابران پیاده تجربه بوق زدن توسط یک بوق، دو بوق کوتاه و یک بوق بلند را داشته اند. این بوقها بیشتر واکنشهای روانشناختی منفی مانند احساس مبهوت، احساس سر و صدا و احساس عصبانیت را برانگیخت.»
نه راست روی قرمز
در سطح نظارتی، قوانین ایالتی بر استفاده از شاخ های کیس حاکم است و بنابراین متفاوت است. به طور کلی، بوق زدن بیش از حد یا تهاجمی را می توان در ۴۱ ایالت تهیه کرد. با این وجود، برخی استدلال کرده اند که بوق زدن یک حق اصلاحیه اول است. اخیراً، دادگاه عالی از رسیدگی به پرونده یک زن کالیفرنیایی که برای بوق زدن بلیت گرفته شده بود خودداری کرد، بنابراین ممنوعیت بوق زدن در کالیفرنیا را به هر دلیلی غیر از هشدار در مورد خطر تأیید کرد. مقامات کالیفرنیا استدلال کردند که ممنوعیت بوق زدن “به دلیل علاقه مهم به ایمنی ترافیک توجیه شده است.”
یک گزینه برای کاهش بوق تهاجمی یا بدخیم شامل آموزش راننده در مورد خطراتی است که بوق برای عابران پیاده ایجاد می کند.
“در طول فرآیند مشاوره، رانندگان باید اثرات نامطلوب سر و صدا بر انسان، قوانین بوق زدن و جریمه مربوطه را بیاموزند. در عین حال، دولت باید سیستم سیگنالینگ خودکار را حفظ و کنترل کند و ترافیک را از طریق جادههای کم تراکم منحرف کند.
گزینه دیگری که شناور شده است، کاهش بین المللی حد پایین صدای بوق خودرو از ۹۳ دسی بل به ۸۷ دسی بل است که در فاصله ۷ متری (۲۳ فوت) جلوی خودرو اندازه گیری می شود، با حد بالایی که بیش از ۱۱۲ دسی بل نیست. . اگرچه این پیشنهاد در سال ۲۰۱۴ توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ارائه و با آن موافقت شد، اما غیرالزام آور به نظر می رسد.
مطالب ضروری محیط زیست
یکی از دلایل رایجی که رانندگان بوق می زنند، زمانی است که منتظرند تا در چهارراهی پشت سر راننده دیگری که منتظر سبز شدن چراغ هستند، به سمت راست بروند. برای رفع این مشکل، برخی از کارشناسان توصیه می کنند که قابلیت چرخش به راست روی قرمز را ممنوع کنید.
حداقل همه رانندگان باید از بوق زدن به عابران پیاده و دوچرخه سواران خودداری کنند. انجام این کار نه تنها خطرناک است بلکه بدخواهانه است. هیچ کس دوست ندارد هنگام عبور از خیابان به او بوق بزنند.
ارسال نظر