گوناگون

هشدار جدی به معلم های دوربین به دست در شروع مدارس

هشدار جدی به معلم های دوربین به دست در شروع مدارس

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش علی فرهادی اعلام کرد که در صورت استفاده ابزاریِ معلم بلاگرها از دانش‌آموزان با آن‌ها برخورد جدی می‌شود.

به گزارش پارسینه و به نقل از فارس؛ «این روزها شاید باید برای معلمان بعضی از مدارس هم ناظم بگذاریم. از همان ناظم‌های خط‌کش به دست تا یادآوری کند که معلم باید گچ به دست باشد نه موبایل به دست…» این را علیرضا خسروی، یک معلم، می‌گوید.سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش علی فرهادی چهارشنبه با بیان اینکه «معلم بلاگرها معمولاً از مدارس غیردولتی هستند.» گفت که معلمان اجازه ندارند دانش‌آموز را ابزار جمع‌آوری فالوور کنند و آنها را در معرض استرس و تنش روانی قرار دهند.

نخستین‌بار اواخر دهه هشتاد بود که ویدئو بیژن، دانش‌آموز کلاس دوم راهنمایی، در روستایی در شمال کشور توسط معلمش دست‌به‌دست شد و در نهایت منجر به ترک تحصیل این دانش‌آموز شد. اسفندماه سال گذشته نیز پس از انتقادها به چند فیلم که توسط معلم بلاگرها در کلاس درس مدارس منتشر شده بود، وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که ضبط فیلم از دانش‌آموزان در مدرسه ممنوع است و خانواده‌ها حق شکایت دارند.
 
86945
 
چند سال گذشته با توسعه فضای مجازی، معلم بلاگرها نیز در پلتفرم اینستاگرام افزایش یافتند که از لحظه‌لحظه‌های کلاس خود به همراه دانش‌آموزان فیلم و عکس می‌گیرند.
اگرچه ورود تلفن همراه به داخل کلاس درس برای دانش‌آموزان ممنوع است، اما در حال حاضر این ممنوعیت برای معلمان وجود ندارد و برخی از آن‌ها دانش‌آموزان را دست‌مایه تهیه فیلم‌های خود می‌کنند؛ موضوعی که در اغلب موارد به نقص حریم خصوصی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود.
مهدی بهرامی مقدم، دکترای روان‌شناسی عمومی، می‌گوید که «ما نمی‌توانیم بچه‌هایمان را مخفی کرده و فضای مجازی را برایشان تحریم کنیم تا از فضای مجازی دور بمانند، چون اکنون همه بچه‌ها تلفن دستشان است»، بنابراین نباید حکم کلی صادر کرد. بااین‌حال تا قبل از ورود به دبیرستان آشناشدن با این فضا می‌تواند آسیب باشد اما نمی‌توان این فضا را انکار کرد. همه این‌ها به نوعِ برخورد آن معلم بلاگر برمی‌گردد و نمی‌توان او را تهدید و مانع فعالیت معلم در شبکه‌های اجتماعی شد. اما در مقابل مریم یکتا، یک روان‌شناس دیگر، می‌گوید که نوجوانان به اقتضای ویژگی‌های خاص این دوره از برنامه‌هایی که باعث شهرت و خودنمایی آن‌ها شود استقبال می‌کنند، دانش‌آموز بیشتر وقت خود را در مدرسه می‌گذراند و باید در این فضا عل بیاموزد نه نمایش! فعالیت زودهنگام بچه‌ها در فضای مجازی و دیده‌شدن در این فضا سبب می‌شود به فعالیت‌های علمی رغبت کمتری نشان دهند و آینده خود را در مشاغلی مانند بلاگری جست‌وجو کنند. «دانش‌آموزان در هر سنی از معلمان خود الگو می‌گیرند و میل به خودنمایی و دیده‌شدن در بین معلمان و دانش‌آموزان نیز تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش محمدحسین پورثانی معتقد است که در بحث معلم بلاگرها باید در دو حوزه فعالیت کنیم. نخست؛ حوزه سلبی که وزارت آموزش‌وپرورش با چند نفر از افراد معلم نما به‌واسطه حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد کرده و این افراد را از سیستم حذف کند.حوزه دوم؛ اقدامات ایجابی یا فرهنگی است، باید دانش‌آموزان را نسبت به نقش خود در فضای مجازی آگاه کنیم و در حوزه هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای اطلاعات آن‌ها را افزایش دهیم تا خودشان اجازه ندهند که دست‌مایه این افراد شوند.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد