گوناگون

رنگین کمان گردشگری جایگزین طلای سیاه

رنگین کمان گردشگری جایگزین طلای سیاه

کشوری مانند ایران که در دو بعد نفت و توریسیم قدرت جهانی محسوب می شود می تواند به عنوان الگویی برتر برای جایگزینی توریسیم و گردشگری به جای صنعت نفت قرار بگیرد.

 

پارسینه- سحر محمدی: کشور ما مروارید صنعت جهانگردی جهان است و می تواند در راس صنعت توریسیم جهان قرار بگیرد. کشوری با چهار اقلیم که برای دنیا مانند یک سرمایه است و هر دولتمردی آرزوی داشتن چنین آب و خاکی را دارد می تواند تقاضای گردشگری جهان را تامین کند. نفت به خوبی می تواند مشکلات مالی هر کشوری را به راحتی تامین کند اما صنعت گردشگری باید با مدیریت قدرتمند شود و آن زمان می تواند به عنوان جایگزین مطلوبی برای صنعت نفت و پتروشیمی جهان باشد دراین باب گفت و گویی با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم.

پاشایی بهرام

 

در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دشوار بودن فروش نفت در تحریم و کاهش روزمره سوخت های فسیلی مثل نفت آیا جایگزین شدن گردشگری به جای صنعت نفت شدنی است یا خیر؟

پاشایی بهرام: ایران از نظر آثار باستانی و گردشگری جزو ده کشور اول دنیاست

جایگزین صد در صد نمی تواند باشد اما انجام آن قطعی است. منتها با برنامه ای درست این پتانسیل را دارد تا حدودی جایگزین شود. ایران از نظر آثار باستانی و گردشگری جزو ده کشور اول دنیاست. اگر مسئولین زیرساخت های لازم را ایجاد کنند استانداردهای لازم مانند بوم گردی ها، هتل ها، مسیرهای گردشگری و ... فراهم کنند.

پاشایی بهرام گفت: صنعت گردشگری در دنیا حرف اول را میزند. کشورهای خیلی کوچکتری داریم که گردش مالی شان خیلی پایین تر از کشورهایی هست که نفت دارند و فقط به واسطه گردشگری پیشرفت می کنند مثل کشور ترکیه.

نماینده مرند و جلفا بیان کرد: ایران هم این پتانسیل را دارد. درست که خیلی دیر شده و سالهای گذشته باید انجام می شد. انشاالله که مسئولین روی این پروژه کارکنند.

حسینی کیا نماینده مردم سنقر در پاسخ به سوال ما مبنی بر کاهش منابع و تقاضا در صنعت نفت در شرایط فعلی نظر شما با جایگزین شدن صنعت نفت با صنعت گردشگری چیست؟

حسینی کیا

 

حسینی کیا: با فعال شدن گردشگری حوزه صنایع دستی هم فعال می شود

قابلیت ها و جاذبه های گردشگری و میراثی که ایران دارد در دنیا بی نظیر است و متاسفانه ما از این ظرفیت و قابلیت نتوانستیم بهترین بهره را ببریم.

نماینده سنقر بیان کرد: با فعال شدن صنعت گردشگری حوزه صنایع دستی هم رشد می کند و به سبد خانوارها از نظر درآمد پوشش قابل توجهی داده می شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم مسئولین هدف گذاری مناسب کنند و گامی وزارت را به جلو ببرند و میراث گردشگری و فرهنگی جایگاه واقعی خود را پیدا کن.

 

صنعت گردشگری رقیب سرسخت صنعت نفت و گاز

وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به صادرات نفت و گاز در حالی است که با کاهش منابع و تقاضا روبرو است و در شرایط فعلی تحریم قادر به فروش منابع نیستیم.سوخت های تجدید پذیر بطور فزاینده جایگزین سوخت های فسیلی می شوند.اگر کشورهای وابسته به فروش نفت جایگزینی برای آن پیدا نکنند آینده ی نامعلومی در انتظارشان خواهد بود.

 

مقایسه درآمد صنعت گردشگری و صنعت نفت

استفاده صحیح از پتانسیل ها و ظرفیت های جهانگردی ایران می تواند سودی معادل 2 برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند متاسفانه با وجود جایگاه تاریخی و ویژگی های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب درآمد جایگاهی ندارد. اگر با توجه به مزایای صنعت جهانگردی و تاثیر اقتصادی توسعه این صنعت در درآمدزایی و اشتغالزایی بتوانیم 30 درصد از درآمد صنعت جهانگردی جهان دست پیدا کنیم می توانیم سالانه سودی دو برابر ذخایر نفتی را برای کشور وارد کنیم.

صنعت گردشگری در رشد اقتصادی

صنعت گردشگری فواید بی شماری برای اقتصاد یک کشور داشته و گردشگران بر درآمدزایی، افزایش درآمد دولت ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری بر روی زیر ساخت ها، رشد کسب و کارهای محلی و بهبود تراز تجاری کشورها نقش پررنگی دارند.به صورت کلی تاثیرات اقتصادی گردشگری به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

  • اثر گردشگری مستقیم:
  • کالاها(محل اقامت، جاذبه ها، حمل و نقل و سرگرمی)
  • صنایع(خدمات اقامتی، غذا و نوشیدنی، خرده فروشی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی)
  • منابع هزینه ای (مخارج ساکنان داخلی، گردشگری، مخارج داخلی گردشگری،صادرات گردشگر،مخارج فردی دولت)
  • اثر گردشگری غیرمستقیم:
  • مخارج سرمایه گذاری در صنعت گردشگری (خرید هواپیما و ساخت هتل)
  • مخارج جمعی دولت (بازاریابی، ارتقاء سطح حمل و نقل و خدمات امنیت و بهداشت و ...)
  • مخارج افراد مرتبط با این صنعت
  • اثرالقایی – مخارج مستقیم و غیرمستقیم کارکنان:
  • غذا و نوشیدنی
  • نظافت خانه داری
  • لباس و پوشاک
  • لوازم منزل
  • تفریح

مقایسه درآمد توریسم و صادرات نفت

گردشگری سلامت محل تلاقی دو صنعت بسیار سودآور قرن حاضریعنی سلامت گردشگری توانسته در مدت کوتاه ظهورش سود فراوانی برای اقتصاد کشورها به ارمغان بیاورد. درآمدزایی هر کشور از یک گردشگرسلامت چند برابر درآمدی است که از ورود گردشگران عادی حاصل می شود. این صنعت، علاوه بر فراهم آوردن فرصت های شغلی متنوع برای ساکنان هر کشوربه رشد مشاغل مرتبط مانند داروسازی، تجهیزات پزشکی و توریسم کمک می کند. حمایت دولت برای حفظ شهرت عمومی و ثبات سیاسی کشور میزبان، یک عامل مهم در ایجاد بازار گردشگری سلامت است.

کاهش وابستگی به درآمد های نفتی

برای رسیدن به هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیازی نیست که ایران تولید را کاهش داده یا خود را از پول نفت محروم کند بلکه باید از پول نفت برای سرمایه گذاری هر چه بیشتر برای توسعه و صنعتی کردن کشور استفاده کند و کمتر از آن به عنوان محلی برای تامین نیاز های مالی جاری، کم بازده غیرمولد که بخش قابل توجهی از آن به هزینه های دولت بازمی گردد، استفاده کرد. این روند می تواند راه حلی دقیق، بلند مدت و نظام مند برای حل مشکل وابستگی به درآمدهای نفتی باشد.

کلام آخر

در حال حاضرشرایط به گونه ای پیش میرود چاه های نفت روز به روز خالی تر می شود صنعت گردشگری پا فراتر گذاشته و سهم بیشتری در ارز آوری به کشور دارد هر گردشگرخارجی موجب افزایش ثروت ملی و هر گردشگر داخلی موجب توزیع ثروت می شود هر دو نهایتا اشتغالزا هستند با در نظرگرفتن این مسئله که ظرفیت های گردشگری تنها محدود به گردشگری طبیعت گرد نیست و سایر عرصه ها من جمله گردشگری مذهبی، ورزش، علمی و گردشگری درمانی کشور و ما نیز باید از این استعداد ذاتی که برای ایران در نظر گرفته شده به بهترین شکل استفاده کنیم با توجه به اینکه جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی، توجه بیش از پیش به این بخش می تواند باعث پیشرفت در زمینه های ذکر شده و کاهش وابستگی به نفت شود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد