گوناگون

حال و هوای تازه آزادی در نشست سخنگوی دولت

حال و هوای تازه آزادی در نشست سخنگوی دولت

نخستین نشست سخنگوی دولت چهاردهم در شرایطی دیروز برگزار شد که خبرنگاران ساعاتی پیش از این نشست، خبر آزادی محسن برهانی و حین نشست نیز خبر گشایش در پرونده یاشار سلطانی را مخابره کرده بودند.

روزنامه اعتماد نوشت: گشایش‌هایی که پس از حضور دولت جدید در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... مشاهده شده است امیدواری‌های بسیاری را ایجاد کرده است. حال و هوای نشست سخنگوی دولت دیروز اما با وضعیتی که از سال ۱۴۰۰ به این سو، تجربه شده بود، تفاوت‌های زیادی داشت.

در نشست دیروز نه خبرنگاری به دلیل طرح پرسش‌های چالشی مواخذه شد و نه از حضور خبرنگار و روزنامه‌نگاری ممانعت به عمل آمد.

فاطمه مهاجرانی در کمال حوصله و صبر پرسش‌ها را شنید، دیدگاه‌های خبرنگاران را دریافت کرد و پس از آن با عبارات و دایره واژگانی مناسب به آنها پاسخ داد. از موضوع آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی گرفته تا مطالبات بازنشستگان و از بحث تلاش‌های دولت برای امضای FATF و پیوستن به کنوانسیون پالرمو گرفته تا ناترازی‌های اقتصادی و انرژیک کشور، سفر رییس‌جمهور به نیویورک و... در نشست خبری سخنگوی دولت مورد بررسی قرار گرفتند.

فاطمه مهاجرانی درباره تلاش‌های دولت چهاردهم برای آزادی زندانیان سیاسی اظهار داشت: درحالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود اما در کلید واژه وفاق همدلی یک نکته اساسی است، از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که با آزادی زندانیان در بند، این احساس را به جامعه دادند.

وی گفت: آزادی برخی از کسانی که در بند بودند، توانست این احساس خوب را به جامعه برگرداند که وفاق در حال اجرایی شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته است و ان‌شاءالله گشایش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت همان‌گونه که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.

موضوع FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است

موضوع مهم بعدی که مهاجرانی درباره آن صحبت کرد، موضوع FATF و تلاش‌های دولت برای پیوستن ایران به این کنوانسیون بود. سخنگوی دولت در این خصوص گفت که موضوع FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در چارچوب منافع ملی در حال پیگیری است و اقدام خواهد شد.

او تاکید کرد که FATF شامل چهار معاهده است که دو مورد آن را ایران سال‌هاست رعایت می‌کند و دو معاهده پالرمو و CFT باقی مانده که باید به آن بپیوندیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازنشستگان افزود: تلاش بر این است که بازنشستگان هیچ‌گونه آسیبی نبینند و نوسانات درآمدی آنها را اذیت نکند؛ البته باید به آثار تورمی اقدامات هم توجه داشت.

مهاجرانی یادآور شد: تعهداتی که به بازنشستگان داده شده سر جای خود است و طبق آن چیزی که مشخص شده، کارها دنبال خواهد شد.

رییس‌جمهوری تاکید دارد که من بدون آنکه مردم بدانند کاری را انجام نخواهم داد و مردم را غافلگیر نخواهم کرد. از طرفی هم چک بلامحل نخواهیم کشید. نکشیدن چک بلامحل یکی از نکاتی است که در دولت دنبال خواهد شد.

ملاقات پزشکیان و پوتین به زودی

سخنگوی دولت با بیان اینکه رییس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس روسای جمهور بریکس ابتدای آبان ماه به روسیه می‌رود، گفت: پزشکیان در این سفر ملاقات‌ دوجانبه‌ای با رییس‌جمهور روسیه خواهد داشت. مشارکت راهبردی میان دو کشور صورت گرفته و این سند تقریبا نهایی شده است.

مهاجرانی با تاکید بر اینکه از ابتدا شعار پزشکیان، دولت وفاق بود، گفت: از نمایندگان محترم مجلس تشکر می‌کنم که با رای بالا به کابینه دکتر پزشکیان زمینه شکل‌گیری دولت وفاق را فراهم کردند.

وی همچنین از قوه قضاییه به دلیل اقدامات خوبی که اخیرا در بخشودگی‌ها صورت گرفت، تشکر کرد و افزود: قدردان رهبر انقلاب به دلیل عفو تعدادی از زندانیان هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: وفاق پروژه نیست بلکه یک مسیر است که باید آرام‌آرام با یکدیگر آن را طی کنیم. همه ارکان تلاش می‌کنند در جهت وفاق حرکت کنیم. احساس می‌کنم در حال حاضر وفاق در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است.

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برنامه دولت برای رفع تحریم‌ها چیست، گفت: از مدت‌ها قبل رهبری حجت را بر ما تمام کردند و فرمودند اگر بشود تحریم‌ها را لغو کرد یک ساعت را هم نباید از دست داد. ما به رویکرد عزتمندانه پایبندیم. این جاده‌ای دوطرفه است و دو طرف باید درباره آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قطع بیمه برخی کارگران به دلیل پرداخت‌ نشدن سهم کارفرمایان، تصریح کرد: دولت هر اقدامی که منجر به فشار به اقشار آسیب‌پذیر شود، ممنوع می‌داند. برخی بنگاه‌هایی که حق بیمه پرداخت نمی‌کنند در معرض ورشکستگی قرار دارند. وزارت کار هم در حال تدوین ساز و کاری است که این مشکل را برطرف کند و تغییر کارفرما، آسیبی به کارگران نرساند.

در آنچه تحویل گرفته‌ایم، پولی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شفاف‌سازی قوه مجریه از آنچه تحویل گرفته است، گفت: یک سنت ناپسندی از قبل در کشور ما به جا مانده و آن، این است که هر دولتی که سر کار می‌آید دولت قبلی را به نوعی نابود می‌کند و همه زحماتش را نادیده می‌گیرد. در هر حال آنچه تحویل گرفته‌ایم، هر چه که هست، پولی در آن نیست.

وی تصریح کرد: ولی نکته مهم این است که دولت را دولت وفاق می‌دانیم و اولا از زحمات دولت سیزدهم تشکر می‌کنیم و امیدواریم با وفاقی که ایجاد می‌شود مردم شرایط بهتری را احساس کنند، چون حال و سفره مردم، میزان الحراره کارکرد دولت‌هاست. امیدواریم با کمک وفاقی که ایجاد می‌کنیم مردم ما را درست قضاوت کنند.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد