گوناگون

هشدار حزب‌الله به اسرائیل؛ نتانیاهو به جنوب لبنان حمله گسترده می‌کند؟


هشدار حزب‌الله به اسرائیل؛ نتانیاهو به جنوب لبنان حمله گسترده می‌کند؟

نتانیاهو قصد دارد «در آینده نزدیک» حمله‌ای بزرگ به حزب‌الله انجام دهد؛ اما هنوز تاریخی برای تشدید تنش‌ها تعیین نکرده است. در این زمینه هیچ اظهارنظر رسمی از دفتر نخست‌وزیری وجود ندارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز هفته گذشته گفت که نیرو‌های اسرائیلی در آستانه تکمیل ماموریت خود در غزه هستند و سپس تمرکز آن‌ها روی مرز شمالی این کشور با لبنان معطوف خواهد شد.

به گزارش پارسینه به نقل از دنیای اقتصاد، معاون رهبر حزب‌الله به اسرائیل هشدار داده است که جنگ تمام‌عیار علیه لبنان باعث «تلفات بزرگ هر دو طرف» و آواره شدن صدها هزار اسرائیلی دیگر در شمال این کشور خواهد شد. به گزارش الجزیره، اظهارات نعیم قاسم در روز شنبه در حالی مطرح شد که کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «در آستانه آغاز عملیات گسترده و قوی» در مرز شمالی این کشور با لبنان است.

از زمانی که اسرائیل در ماه اکتبر جنگ مرگبار خود را علیه غزه آغاز کرد، حزب‌الله و ارتش اسرائیل تقریبا روزانه در حال تبادل آتش بوده‌اند. این گروه مسلح لبنانی اعلام کرد که حملات آن‌ها به رژیم اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌های غزه انجام می‌شود و به محض پایان جنگ نظامیان اسرائیلی و خروج از این منطقه پایان می‌یابد.

درگیری حزب‌الله و اسرائیل ده‌ها نفر را در اسرائیل کشته، صدها نفر را در لبنان و ده‌ها هزار نفر را در دو طرف مرز آواره کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، قاسم که در بیروت، پایتخت لبنان صحبت می‌کرد، گفت که حزب‌الله قصد ندارد وارد جنگ شود؛ «زیرا ما فکر می‌کنیم که این کار مفید نخواهد بود.» وی اما افزود: «با این حال، اگر اسرائیل جنگی را آغاز کند، ما با آن روبه‌رو خواهیم شد و خسارات زیادی به هر دو طرف وارد خواهد شد.»

قاسم ادامه داد: «اگر آن‌ها فکر می‌کنند که چنین جنگی به ۱۰۰هزار آواره اجازه می‌دهد تا به خانه بازگردند… ما این هشدار را صادر می‌کنیم، آماده مقابله با صدها هزار آواره دیگر باشند.» به گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، وی در همین سخنرانی افزود: «حمایت حزب‌الله از غزه تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، با افزایش حمایت‌ها در پاسخ به تجاوزات اسرائیل ادامه خواهد یافت.»

در همین حال، کانال ۱۳اسرائیل به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی ادعا کرد که نتانیاهو قصد دارد «در آینده نزدیک» حمله‌ای بزرگ به حزب‌الله انجام دهد؛ اما هنوز تاریخی برای تشدید تنش‌ها تعیین نکرده است. در این زمینه هیچ اظهارنظر رسمی از دفتر نخست‌وزیری وجود ندارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز هفته گذشته گفت که نیروهای اسرائیلی در آستانه تکمیل ماموریت خود در غزه هستند و سپس تمرکز آن‌ها روی مرز شمالی این کشور با لبنان معطوف خواهد شد. گالانت به سربازان در مرز شمالی اسرائیل گفت که «مرکز ثقل در حال حرکت به سمت شمال است و ما در حال تکمیل وظایف خود در جنوب هستیم.»

او در همان روز به خبرنگاران گفت که به ارتش اسرائیل دستور داده است «برای هر سناریو، از جمله توجه ما به عرصه شمالی آماده شوند» و ارتش «متعهد به تغییر وضعیت امنیتی در جبهه شمالی است.» نیروهای اپوزیسیون اسرائیل نیز خواستار اقدام علیه حزب‌الله شده‌اند. بنی گانتس، رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو روز شنبه از کابینه به‌دلیل «بی‌توجهی» به ساکنان شمال اسرائیل انتقاد کرد. او در پستی در ایکس نوشت: «زمان اقدام فرا رسیده است.» بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال حملات اسرائیل به لبنان ۶۲۳نفر از جمله ۱۴۲غیرنظامی شهید شده‌اند؛ درحالی‌که حملات حزب‌الله به کشته شدن ۲۴سرباز اسرائیلی و ۲۶غیرنظامی منجر شده است. »

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه ادعا کرد که نیروی هوایی این رژیم حملاتی را به تاسیسات مظنون به ذخیره تسلیحات حزب‌الله در دو مکان در دره بقاع شرقی لبنان و همچنین در ۶نقطه در جنوب انجام داده است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به بقاع در ۱۴۰کیلومتری مرز اسرائیل حداقل چهار نفر زخمی شدند. این گزارش تاکید کرد که سه تن از قربانیان در منطقه هرمل کودک بودند. در همین حال، حزب‌الله مسوولیت دست‌کم ۱۲حمله به اهداف نظامی اسرائیل در روز شنبه را بر عهده گرفت؛ از جمله مواضع توپخانه در سایت زوره و انبارهای تسلیحاتی و اضطراری در یفتاح الفلیت، در شمال غربی دریاچه طبریه.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد