گوناگون

مصطفی پور محمدی کیست و چه سوابقی دارد؟

مصطفی پور محمدی کیست و چه سوابقی دارد؟

مصطفی پورمحمدی شعار «دولت قرار؛ عدالت ثروت، قدرت» برای خود انتخاب کرده است.

به گزارش پارسینه، یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد مصطفی پور محمدی بود. با اعلام اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ماراتن ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و با برگزاری انتخابات در تاریخ  ۸ تیرماه به پایان خواهد رسید. 

مصطفی پور محمدی کیست؟

مصطفی پورمحمدی  (زادهٔ ۱ دی ۱۳۳۸) در قم است. روحانی و سیاستمدار ایرانی و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۹۷ است. که هم‌اکنون به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز شناخته می‌شود، از جمله روحانیونی است که با عهده‌دار شدن مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طی سالهای ۵۸ تا ۶۵، تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم‌مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ بدل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران شد.

مصطفی پور محمدی مدرس دانشگاه امام صادق و از سال ۱۳۷۵ رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

پورمحمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت نمود. وی از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود. 

او در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد و در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. وی در دولت یازدهم از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر دادگستری بود.


مصطفی+پور+محمدی

زندگی‌نامه

او در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان و مادرش یزدی بود پدرش در قم خیاط روحانیون بود. عموی او عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان و اصغر پورمحمدی رئیس شبکه تلویزیون پسرعموی او است. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسهٔ حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته است. 

توصیف ویژگی‌های حجت‌الاسلام پورمحمدی از زبان همسرش

به گزارش ایرنا، همسر حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی افزود: ایشان در همه سال‌های گذشته همیشه پنج صبح از منزل خارج شده و حدود ۱۰ یا ۱۱ نیمه شب به خانه بازگشتند و اکثر اوقات فرزندان خواب بودند، با این حال در چند سال گذشته حضور بیشتری در منزل داشتند.

وی بیان‌داشت: سال‌هاست که حیاط خانه را جارو نمی‌کنم و معمولا ایشان یا فرزندم سعید این کار را انجام می‌دهند.

 

فعالیت های سیاسی

پورمحمدی در طیف محافظه‌کاران سنتی سیاست ایران محسوب می‌شود، طیفی که به مرور به حاشیه رانده شده‌است.

وزارت کشور (۱۳۸۴–۱۳۸۷)

وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.

870356_495

وزارت دادگستری (۱۳۹۲–۱۳۹۶)

وی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت اول حسن روحانی (یازدهم) شد.

نامزدی در انتخابات خبرگان

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت. او نتوانست در این انتخابات پیروز شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

وی در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد. حجت‌الله ایوبی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۳ به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی پورمحمدی منصوب شد.

پورمحمدی پیشتر در اسفند سال ۱۳۹۱ کاندیداتوری خود را برای برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ اعلام کرد. او به همراه محمدرضا باهنر، حسن ابوترابی‌فرد، منوچهر متکی و یحیی آل‌اسحاق ائتلاف موسوم به «۵ نفره» را تشکیل داده بود که قرار بود یکی از آنان نامزد انتخابات باشد. از این افراد حسن ابوترابی‌فرد و منوچهر متکی در انتخابات نام‌نویسی کردند که ابوترابی‌فرد انصراف داد و صلاحیت متکی رد شد.

پورمحمدی

مشاور انتخاباتی مصطفی پورمحمدی

به گزارش مشرق، بر اساس اخبار غیر رسمی و شنیده‌ها، «حسام الدین آشنا» مشاور حسن روحانی رئیس جمهور سابق به عنوان مشاور رسانه‌ای حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

گفتنی است؛ حجت الاسلام پورمحمدی در دولت‌های نهم و یازدهم محمود احمدی نژاد و حسن روحانی به عنوان وزیر عضو کابینه بوده است.

photo_2024-06-12_13-42-07_11zon

 

شهاب الدین صدر رئیس ستادهای مردمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهاب‌الدین صدر نیز به عنوان رئیس ستادهای مردمی پورمحمدی تعیین شد.

1867232_616

 

ایوبی رئیس ستاد انتخاباتی

همچنین حجت الله ایوبی استاد دانشگاه تهران، دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو و رئیس سابق سازمان سینمایی از امروز به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی آغاز به کار کرد.

563942_947

مسئولیت‌ها

  1. دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)
  2. دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)
  3. نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی
  4. رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)
  5. مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی-اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تاکنون)
  6. معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)
  7. قائم‌مقام وزیر اطلاعات (۱۳۷۸–۱۳۷۶)
  8. مدیر گروه بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات (۱۳۶۸)
  9. معاون و قائم‌مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۱–۱۳۶۳)
  10. عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تاکنون)
  11. عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تاکنون)
  12. عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
  13. استاد دانشگاه امام صادق (۱۳۷۹ تاکنون)
  14. وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)
  15. جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا (۱۳۸۷–۱۳۸۴)
  16. ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه (۱۳۹۲–۱۳۸۷)
  17. رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تاکنون).[۴۲]
  18. وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶)
  19. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز (۱۳۹۷ تاکنون)
  20. رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۴۰۰ تاکنون)

 

دیدگاه های اقتصادی

به گزارش ایسنا، در دنیایی که همگام با جهانی شدن بسیاری از امور است، یک اقتصاد قوی به عنوان عامل مهم پیشرفت محسوب می‌شود و به کشورها کمک می‌کند تا بر چالش‌ها غلبه کنند، اجتماعات را پیشرانه کنند و به شهروندانشان کیفیت زندگی بهتری ارائه دهند، در همین راستا مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طی سال‌های گذشته بر موضوعاتی از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی، بحث توجه به امکانات و پلتفرم‌های بومی و فیلترینگ تاکید داشته است.

از آنجایی که اقتصاد در اولویت اول ایران قرار دارد، چشم افکار عمومی به دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری دوخته شده است. در همین راستا ایسنا در سلسه گزارش‌هایی با بازخوانی نظرات گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیدگاه های اقتصادی آن ها را در معرض قضاوت مردم خواهد گذاشت.  

 

مصطفی پورمحمدی؛ نگاه کلی به مقوله اقتصاد

بیشتر نظارت پورمحمدی در رابطه با موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده های اقتصادی میداند. با این حال در برخی از اظهار نظرها در رابطه با موضوع بورس می گوید راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت بازار سرمایه میگذرد.

 

اقتصاد مخلوط با فساد ناپایدار است

او که در کارنامه خود مسئولیتی مانند وزیر دادگستری را دارد، به مسائل مهمی از جمله مبارزه با فساد اقتصادی تأکید کرده است.  در واقع او بر این باور بود که اقتصاد مخلوط با فساد اقتصادی ناپایدار  است.

پور محمدی در سخنرانی‌های گوناگون خود بر این مسئله تأکید کرده و گفته بود تخلف در دستگاه‌های اداری و اجرایی را موجب ایجاد فساد و به ضرر فعالان بخش‌های مختلف است و تمامی دستگاه‌های همه بخش‌های اقتصادی باید با انجام وظایف خودشان جلوی ورود فساد را به درون دستگاه‌ها بگیرند.      

او همچنین درباره تأثیر تحریم‌ها در بروز مفاسد اقتصادی توضیحاتی ارائه کرده و معتقد است تحریم در مراودات جهانی اثر دارد چراکه تحریم در زمینه صادرات و واردات کالاهای بزرگ از خارج است، تحریم زیرساخت‌ها و مناسبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و روابط بازرگانی را به مخاطره انداخته که مشکلات اساسی برای اقتصاد ایجاد کرده است، اما مفاسد اقتصادی بیشتر زمینه داخلی دارد مثلا موضوعاتی مانند گران فروشی و رشوه.

علاوه بر برخورد با مفاسد اقتصادی،  بحث شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ  از دیگر مواردی است که او درباره آن صحبت کرده است.  

توجه به امکانات و پلتفرم‌های بومی

پور محمدی در این زمینه تأکید کرد: ما با آنچه که خلاف امنیت، اخلاق و منافع مان باشد و در داخل و خارج تولید شود، مبارزه می‌کنیم و جلوی آن را می‌گیریم. شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی دو وجه‌اند. یکسری منافع گسترده‌ای دارند و یکسری مضراتی؛ ما باید تلاش کنیم جلوی مضرات آن را بگیریم و از منافع این شبکه‌ها که در اختیارمان است، استفاده کنیم.

وی با توجه به جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم تا آنجایی که می توانیم جلوی فایل‌ها و صفحه‌هایی که خلاف امنیت و اخلاق‌اند را بگیریم ولی جلوی شبکه‌ها را حتی‌الامکان نگیریم؛ البته ما به این بسنده نمی‌کنیم و توان فیلترینگ خود را در جایی که خلاف منافع ملی و امنیت ملی باشد به کار می بریم و جدی آن را دنبال می کنیم.  

طبق گفته پور محمدی درصدد هستند خدماتی را که شهروندانمان می خواهند با تکنیک داخلی و برخورداری از مزایای داخلی تولید کنیم؛ یعنی با نرم افزار و سرور داخلی شبکه اجتماعی بومی ایجاد کنیم. ما باید شهروندان را تشویق کنیم تا از شبکه و جستجوگرهای داخلی استفاده کنند.  

البته او در صحبت‌های خود به این نکته هم اشاره کرد واقعا جای ایراد است که مردم ما بر کنترل داخلی کشور وسواس دارند و نسبت به کنترل جهانی بی تفاوت اند. چگونه است که دشمنان، رقبا و مخالفین باید جزییات اطلاعات ما را داشته باشند! ما حرف می زنیم، دیگران می‌بینند تازه دشمن هم است و سوءاستفاده می‌کند؛ بنابراین مهمترین مساله این است که باید خدماتی ارایه دهیم که جذابیت داشته باشد و جوابگوی نیازهای داخلی‌مان باشد.

 

حواشی

پورمحمدی رقبای انتخاباتی خود در شبکه اجتماعی ایکس را دنبال می‌کند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی‌ پورمحمدی»، صفحه پنج رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) را دنبال می کند.

171204053

 

ارسال نظر

  • ایرانی

    مصطفی به درد رییس جمهوری نمی خوره

  • فاطمه

    اره با حضور افرادی مثل ظریف و فاضلی حتما کشور به جاهای خوبی میرسه🤣🤣🤣🤣

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد